AKTI-liigan säännöt
1§ Pelivälineet

Äärettömän virallinen ja PÖLYn suosima pöytälätkäpeli on Stiga Playoff. Peleistä on suurella vaivalla poistettava muoviset maalikupit ja korvattava ne kangaspusseilla, jotta kiekko edes joskus jäisi maaliin. Se täysin onneton maaliverkko heitetään roskikseen. Yhdistyksen jäsenet (lue: hallitus) huolehtivat pelien kunnosta. Kiekkoa ja pelaajia ei saa käsitellä millään tavalla (pois lukien maalaaminen). Pelit kiinnitetään pöytiin jaloista sinitarralla - ei ne siltikään pysy.

2§ Pelivälineiden säätäminen ja korjailu

Koska kentällä olevat pelaajat liukuvat aika lailla kiinnikettä pitkin ylös pelin aikana, on täysin sallittua painaa niitä alaspäin silloin, kun omalla pelaajalla on kiekko hallussaan. Sinulla on oikeus vaatia, että vastustaja painaa omia pelaajiaan alas. Olethan äärettömän kohtelias ja odotat, että vastustaja on valmis ennen kuin jatkat peliä (muuten voi tulla turpiin). Pelaajien on oltava luonnollisilla paikoillaan (eli veskari ei ole sentteri, Rene Higuita on maaleja tekevä futismaalivahti).

3§ Pelaajien vaihto

Omien pelaajien käyttö on sallittua, mutta miksi suotta katkoa niiden jalkoja. Pelaajia ei saa käsitellä mitenkään muuten kuin maalaamalla. Käyrä maila, suurennettu maalivahti tms. johtaa heti pelaajan hylkäämiseen ja yleisen halveksinnan kohteeksi joutumista. Pannasta voi yrittää päästä tarjoamalla tuopin kullekin kanssapelaajalle.

4§ Ottelun pituus

Virallisen ottelun kokonaispeliaika on 5 minuuttia. Kello käy, vaikka kiekko olisi ulkona kentältä. Aika mitataan virallisella PÖLY-CD:n 5 minuutin raidalla.

5§ Aloitukset

Aloitukset tapahtuvat aina kentän keskipisteestä. Ottelun alkaessa kiekko on kentän keskipisteessä. Peli alkaa aloitusmerkistä. Ennen aloitusta on otettava kiekko / kiekot pois maalista. Ymmärräthän myös seuraavan:

Kilpailijalla on oikeus tehdä aloitus kun vastustaja on tehnyt maalin tai jos vastustaja on lyönyt kiekon yli laidan. Aloituksessa kiekko on pidettävä selvästi näkyvissä kentän keskipisteen kohdalla litteä puoli jäätä kohden, n. 2 cm sentterien yläpuolella. Kiekko pudotetaan suoraan alaspäin. Keskushyökkääjien on ennen aloitusta oltava liikkumatta omilla kenttäpuoliskoilla. Jatkoajan kaikki aloitukset tekee puolueeton henkilö. Kaikissa aloituksissa on huomioitava, että vastustaja on valmis. Jos vastustaja tekee huonon aloituksen, on sinulla oikeus pyytää uusi aloitus. Pelikatkoksen* jälkeen tehdään aina aloitus tai jos toisella pelaajista on ollut selvästi kiekko hallussa, jatketaan peliä siltä paikalta, jossa kiekko oli ennen katkosta. Jos vastustaja tekee liian matalan aloituksen niin iske häntä sentterilläsi sormille siten, että tuntuu.

*) Pelikatkos: esim. maali irtoaa paikaltaan, pelaaja irtoaa tapistaan, vieras esine tulee pelikentälle tms. Jos ottelussa on tuomari, tekee hän kaikki aloitukset.

6§ Maali

Maali hyväksytään vain, jos kiekko jää maalin sisälle. Maalin saa tehdä vasta kolmen (3) sekunnin kuluttua jokaisen aloituksen jälkeen. Jos kiekko kuitenkin on aloituksen jälkeen ollut koko ajan keskushyökkääjän ulottuvilla, ei keskushyökkääjällä saa tehdä maalia suoraan edes kolmen sekunnin jälkeen. Maali loppusummerin yhteydessä hylätään. Jos pelaaja tai maalivahti menee rikki maalin yhteydessä, maali hyväksytään.

Maalin tehtyä saa sanoa ottelua kohden vain kerran <tsup>. Ylimääräisistä kerroista vastustaja saattaa hermostua.

7§ Saarto

Jos kiekko pysähtyy maalinjalle, on oikeus käyttää saartosääntöä. Tämä tapahtuu siten, että ottelija, jonka maalin luona kiekko on, sanoo "saarto" tai "block". Jos maalivahti vahingossa lyö kiekon omaan maalin ennen kuin on "saarto/ block" sanottu, maali hyväksytään. Saarron jälkeen peli jatkuu aloituksella. Saartanut pelaaja pudottaa kiekon (tai tuomari). Kova jätkä ei saarra vaan nappaa kiekon maalilinjalta.

8§ Huolimaton peli

Jos pelin aikana saa itselleen etua tai estää vastustajan peliä esim. ravistamalla tai tärisyttämällä peliä on vastustajalla oikeus pyytää aloitus ja vaatia pelaajalle varoitusta. Jos vastustaja on hävinnyt selvän kiekon hallussapidon on hänellä oikeus laittaa kiekko samaan paikkaan. Tämä tarkoittaa mm. sitä, että et saa nykäistä peliä itseäsi kohti kun vastustajalle tulee saartotilanne.

9§ Kovat otteet

Kaikenlaiset taklaukset ja pyörähdykset ovat sallittuja. Sitä vastoin on kiellettyä vetää/työntää vipuja niin lujaa, että kenttä liikkuu tai peli siirtyy paikaltaan (peli menee rikki). Iskulyönti, jossa kaikin voimin työnnetään vivut eteenpäin, on siis kokonaan kielletty. Tällaisella lyönnillä saatu maali hylätään ja pelaaja saa varoituksen. Kaksi varoitusta johtaa hylkäämiseen. Pelaaja saa myös varoituksen, jos hän kovalla pelillä rikkoo pelikentän, metallitankoja tms. ja on korvausvelvollinen sekä voidaan määrätä porttikieltoon AKTI-liigan peleihin.

10§ Viiden sekunnin sääntö

Jokainen pelaaja saa pitää kiekkoa korkeintaan 5 sekuntia. Sen jälkeen täytyy kiekko syöttää tai laukaista. Ajanpeluuksi katsotaan myös toistuva edestakainen syöttäminen kahden pelaajan välillä. Näitä sääntöjä on kuitenkin vaikea kontrolloida ja siksi pelaajan, joka väittää vastustajan hidastelleen, on huomautettava tästä vastustajalle. Mikäli ajanpeluu jatkuu edelleen, on tästä huomautettava turnauksen järjestäjälle. Hän voi antaa varoituksen pelaajalle. Sekuntien laskeminen ei kuitenkaan saa mennä liiallisuuksiin. Tärkeintä on, että kumpikin pelaaja yrittää koko ajan tehdä jotain rakentavaa ja viedä peliä eteenpäin.

11§ Luistinlaukaussääntö

Pelaaja saa tehdä maalin jaloilla seuraavissa tapauksissa:

  • Laukauksella liikkuvasta kiekosta "Vapaalla" (oikealla) jalalla saa sen lisäksi tehdä maalin myös pysähtyneestä kiekosta jos jalkaa käytetään mailana, eli pelaajaa kiertämällä (eikä siis työntämällä).
  • Laukaus suoraan maaliin tai maalivahdin kautta maaliin ei ole sallittua pysähtyneestä kiekosta työntämällä pelaajan jalalla. Työnnöllä tarkoitetaan, että koko pelaaja liikkuu pelin pituussuunnassa tarkoituksella työntää kiekkoa. Jos kiekko tällaisen laukauksen jälkeen sitävastoin selvästi muuttaa suuntaa reunasta tai omasta pelaajasta (esim. pelkkä ohjaus keskushyökkääjällä ei riitä) ja menee maalin, maali hyväksytään.
  • Poikkeus: Ensimmäisellä kosketuksella, saa tehdä maalin, jos kiekko työnnetään jalalla maaliin täsmälleen siitä paikasta mihin se on toisesta pelaajasta tullessaan pysähtynyt, maali hyväksytään, edellyttäen ettei pelaaja ole koskenut kiekkoon ennen laukausta.

12§ Sääntöriita

Jos kilpailijat eivät pysty sopimaan pelin aikana jostain, voi sanoa "sääntöriita" vastustajalle. Tapaus otetaan puheenaiheeksi ottelun jälkeen, jos on tarvetta ja ratkaistaan herrasmiesten kesken - tarvittaessa otetaan turnauksen järjestäjä tai nyrkit apuun.

13§ Ottelun keskeytys

Ottelu keskeytetään myöhempää uusintaa varten, jos toinen kilpailijoista loukkaantuu niin ettei peliä voida jatkaa heti (max. 5 min kuluessa) tai jos peli hajoaa niin, ettei sitä pystytä heti korjaamaan tai vaihtamaan uuteen peliin. Mikäli peliä ei pystytä pelaamaan loppuun tunnin sisään keskeytyksestä tai lohkon heti loputtua niin keskeytyshetken tulos jää voimaan.

14§ Uusintaottelu

Ottelun uusiutuessa keskeytyksen takia pitävät pelaajat tekemänsä maalit.

15§ Ajanpeluu

Jatkuva tahallinen kiekon pois laukaisu pelikentältä on kielletty kuten myös muukin moraaliton ajanpeluu. Eli esimerkiksi saapasta ei saa yrittää jatkuvasti viimeisen puolen minuutin aikana.

16§ Kirppusääntö

Maalia ei saa tehdä suoraan* kummallakaan puolustajalla tai maalivahdilla, jos pysähtyneestä kiekosta painaa kiekon maalikehikkoa vastaan ja ampuu maaliin, sama koskee jos puolustaja(t) (vasen/oikea) painaa kiekon maalivahtia vastaan.

*) Jos ampuu laidan kautta maaliin, maali hyväksytään, tai jos oman puolen pelaaja selvästi muuttaa kiekon suuntaa, maali hyväksytään. Esim. pelkkä keskusmiehen ohjaus ei riitä.

17§ Pelijärjestelmä

Peli-illan eli turnauksen järjestäjän on pyrittävä saamaan pelit pelatuksi noin kolmeen tuntiin sisältäen playoffsit. Kullekin pelaajalle tulisi saada 12-16 ottelua.

Pelaajia 5-11, kaikki samassa alkulohkossa.

  • 5: nelinkertainen sarja, 16 ottelua,
    kaksi parasta finaaliin, kaksi seuraava otteluun kolmannesta sijasta
  • 6: kolminkertainen sarja, 15 ottelua,
    normaali 4 pelaajan playoffs + sijoituottelu 5. sijasta
  • 7: kolminkertainen sarja, 18 ottelua,
    normaali playoffs + sijoitusottelt
  • 8: kaksinkertainen sarja, 14 ottelua,
    normaali playoffs + sijoitusottelut
  • 9: kaksinkertainen sarja, 16 ottelua,
    normaali playoffs + sijoitusottelut
  • 10: yksinkertainen sarja, 9 ottelua
    finaalisarjaan 6, yksinkertainen sarja 5 ottelua
    divarisarjaan 4, yksinkertainen sarja 3 ottelua
    normaali playoffs + sijoitusottelut
  • 11: yksinkertainen sarja, 10 ottelua
    finaalisarjaan 6, yksinkertainen sarja 5 ottelua
    divarisarjaan 5, yksinkertainen sarja 4 ottelua

    Kaikissa 5-11: finaalit ja divarit voidaan pelata kaksinkertaisina jos niin halutaan. Pelaajat päättävät. Tasaäänin pelataan enemmän.

Pelaajia 12-18, kaksi alkulohkoa:

  • 12: alkusarjat 6+6
    finaalisarjaan 3 parasta kummastakin
  • 13: alkusarjat 7+6
    finaalisarjaan 3 parasta kummastakin
  • 14: alkusarjat 7+7
    finaalisarjaan 4 parasta kummastakin

  • 15: alkusarjat 8+7
    finaalisarjaan 4 parasta kummastakin
  • 16: alkusarjat 8+8
    finaalisarjaan 4 parasta kummastakin
  • 17: alkusarjat 9+8
    finaalisarjaan 5 parasta kummastakin
  • 18: alkusarjat 9+9
    finaalisarjaan 5 parasta kummastakin

    Kaikissa 12-18: alkusarjassa yksinkertainen sarja, finaalisarjassa jos 6 pelaajaa joko 1 tai 2 kierrosta, jos 8 tai 10 pelaajaa niin yksinkertainen sarja. Divarit aina yksinkertaisina, elleivät pelaajat toisin toivo. Playoffsiin aina 4 parasta finaalisarjasta. Sijoitusottelut.

Jos pelaajia on 18+ niin otetaan opiskelijakortit esiin.

Alku-/finaalisarjan päätyttyä neljä parasta pelaajaa ottelevat playoffsit paras kolmesta -menetelmällä siten, että välierissä alku-/finaalisarjan ensimmäinen kohtaa neljännen ja toinen kolmannen. Voittajat pelaavat paras kolmesta finaalin. Pronssiottelua ei pelata vaan kolmas sija menee alku-/finaalisarjassa paremmin sijoittuneelle välierähäviäjälle.

Sarjojen päätteeksi pelataan myös sijoitusottelut siten, että viides kohtaa kuudennnen, seitsemäs kahdeksannen, jne. Sijoitusottelut ovat kerrasta poikki pelejä (elleivät pelaajat halua toisin).

18§ Rankingpisteytys

Rankingturnauksista jaetaan pisteitä sijoituksen mukaan seuraavasti:

  1. 50 p    6. 24 p   11. 10 p
  2. 43 p    7. 21 p   12.  8 p
  3. 37 p    8. 18 p   13.  6 p
  4. 32 p    9. 15 p   14.  4 p
  5. 28 p   10. 12 p   15.  2 p

Sijat 16.+ saavat aina yhden pisteen osallistumisesta.

Kauden lopulliseen rankingiin lasketaan tietty osuus (esim. 2/3 tai 5/8) pidetyistä turnauksista siten, että jos on käynyt useammassa jätetään laskuista pois huonoimmat tulokset.

Pisteiden mennessä kauden lopussa tasan ratkaisee osuus + yhden kisan tulos, sitten osuus + kahden kisan tulos, jne. Pisteiden ollessa tasan kaikki kisat laskettuina ratkaisee korkein yksittäinen sijoitus, sitten AKTI-pistekeskiarvo ja lopulta keskinäinen uusintasarja paras viidestä menetelmällä.

19§ Osallistumismaksu

Osallistumismaksu on 2€.

20§ Pelikausi

Pelikausi kestää yhden lukukauden. AKTI:ssa pelataan syys- ja kevätsarjat. Sarja kestää 6-10 osaottelua, joiden tuloksista lasketaan pelaajan lopulliseen rankingiin paras osuus (esim. 5/ 8).

21§ Suuri loppuhuipennus

Rankingin kuusi (6) tai kahdeksan (8) parasta pääsevät kauden lopuksi playoff- turnaukseen. Kaikki playoff-otteluparit ratkaisevat paremmuutensa paras seitsemästä menetelmällä. Jos kaudella on ollut yli 80 pelaajakäyntiä pelataan laajempi suuri loppuhuipennus.

Kuusi (6):

Puolivälierissä kohtaavat rankingkolmonen ja -kuutonen sekä rankingnelonen ja -viitonen. Näiden otteluiden voittajat jatkavat välieriin. Pudonneiden sijoitus päätellään rankingsijojen perusteella. Korkeammalla ollut sijoittuu viidenneksi.

Rankinginykkönen kohtaa puolivälieristä jatkoonmenneistä huonommin rankingissa sijoittuneen ja sarjakakkonen paremman. Voittajat jatkavat kauden finaaliin. Pronnsi jaetaan runkosarjan sijoitusten perusteella. Korkeammalla rankignissa ollut välierähäviäjä saa pronssin.

Kahdeksan (8):

Puolivälierissä pelaajat kohtaavat rankingin mukaan: 1-8, 2-7, 3-6 ja 4-5. Voittajat jatkavat välieriin. Häviäjät putoavat ja heidän sijansa määritellään rankingin perusteella.

Välierissä parhaan rankingsijan omaava kohtaa huonoimman runkosarjasijoitetun. Muut kaksi kohtaavat toisensa. Voittajat jatkavat kauden finaaliin. Pronnsi jaetaan runkosarjan sijoitusten perusteella. Korkeammalla rankignissa ollut välierähäviäjä saa pronssin.

Suuren loppuhuipennuksen voittaja voittaa kevät- tai syysmestaruuden ja on oikeutettu pitämään pokaalia kotonaan seuraavan loppuhuipennuksen alkuun asti.

Suuri loppuhuipennus päättyy palkintojenjakoon yhdistyksen kauden päättäjäissaunaillassa.

22§ Mainitsemattomat säännöt

Yhdistyksen hallitus voi päättää sääntölisäyksistä vaikka samantien, mikäli näin pystytään ratkaisemaan selvä, mutta säännöissä mainitsematon, epäselvä tai väärin määritelty asia. Hallitus rakaisee myös muut AKTI-liigaa koskevat kysymykset ja riidat.

Hallituksen päätöksestä voi valittaa. Jos valitus saa neljän muun jäsenen tuen käsitellään asia mahdollisimman pian kokoonkutsuttavassa yhdistyksen hallituksen ylimääräisessä kokouksessa. Valitus on jätettävä kirjallisena. Lopullinen tulos astuu voimaan valituksen käsittelyn jälkeen.

23§ Naisten sarja

Liigan lopullisessa rankingissa parhaiten sijoittuneet neljä naista pelaavat naisten välierät ja finaalin paras viidestä menetelmällä yllä olevien avoimen sarjan sääntöjen hengen mukaisesti.

24§ Juniorisarja

Yliopistomaailmassa ei pelata junnusarjaa. Se siitä.

25§ Rookie- ja fuksisarjat

Yhdistyksen toiminnassa muistetaan huomioida myös parhaat tulokkaat. Rookiepalkinnon (tai kunniamaininnan) saa parhaiten rankingissa sijoittunut kauden tulokas, jonka pistekeskiarvo SPJKL:n turnauksissa ei ole yli 5.

Fuksisarjassa palkitaan eniten syys- ja kevätkaudella fuksivuotenaan turnauksissa käynyt pelaaja. Käyntien mennessä tasan ratkaisee kevään rankingsijoitus. Fuksisarjan voittaja palkitaan mallasjuomalla.

Hallituksen jäsenet eivät voi voittaa tässä pykälässä mainittuja palkintoja.

26§ Teekkarisarja

Vaikka yhdistys pyörii Helsingin yliopiston yhteydessä emme me mitenkään väheksy polyteknikkoja. Kauden paras teekkari palkitaan kunniakirjalla, jonka näppärä tupsulakki voi printata ja täyttää itse.

27§ Palkinnot

Kauden päätteeksi jaetaan palkintoja rahavarojen niin salliessa. Palkintojen tulee kuitenkin olla arvoltaan vähäisiä.

28§ Osallistujamäärästä

Liiga on avoin kaikille, mutta tilaa on valitettavasti rajoitetusti. 18 ensimmäistä mahtuvat varmasti pelaamaan. Mikäli karsintaa joudutaan suorittamaan on ensisijainen pelioikeus PÖLYn jäsenillä ja opiskelijoilla seuraavan järjestelmän mukaisesti:

  1. PÖLYn jäsenet
  2. HYY:n jäsenet
  3. SYL:n jäsenet
  4. Muut

29§ Harjoittelusta

Harjoittelu on kiellettyä!

Pelaajan suoritus AKTI-liigassa voidaan mitätöidä juryn päätöksellä mikäli ilmenee, että kyseinen pelaaja on harjoitellut viimeisten 300 tunnin aikana ennen AKTIa.

Lämmittelyä ja pelailua ei kuitenkaan lasketa harjoitteluksi.
 

 
   


© Akateeminen pöytälätkäyhdistys ry, 2000-2017