PÖLY-logo

 KALENTERI
TULOKSET
TOIMINTA
GALLERIA
HISTORIA
YHDISTYS
ETUSIVU

© PÖLY, 2001

Tulostusystävällinen sivu

Akateeminen pöytälätkäyhdistys ry

AKATEEMINEN PÖYTÄLÄTKÄYHDISTYS ry

AKTI-LIIGAN SÄÄNNÖT: 22.2.2001 klo 01:12

 

Pelivälineet

Virallinen kilpailumalli on Stiga Playoff. Peleistä on poistettava muoviset maalikupit ja korvattava ne kangaspusseilla. Yhdistyksen jäsenet huolehtivat pelien kunnosta. Kiekkoa ja pelaajia ei saa käsitellä millään tavalla (pois lukien maalaaminen). Pelit kiinnitetään pöytiin jaloista sinitarralla.

 

Pelivälineiden säätäminen ja korjailu

Koska kentällä olevat pelaajat liukuvat hieman kiinnikettä pitkin ylös pelin aikana, on täysin sallittua painaa niitä alaspäin silloin, kun omalla pelaajalla on kiekko hallussaan. Sinulla on oikeus vaatia, että vastustaja painaa omia pelaajiaan alas. Huomioi, että vastustaja on valmis ennen kuin jatkat peliä. Pelaajien on oltava luonnollisilla paikoillaan.

 

Pelaajien vaihto

Omien pelaajien käyttö on sallittua. Pelaajia ei saa käsitellä mitenkään muuten kuin maalaamalla. Käyrä maila, suurennettu maalivahti tms. johtaa heti pelaajan hylkäämiseen ja yleisen halveksinnan kohteeksi joutumista. Pannasta voi yrittää päästä tarjoamalla tuopin kullekin kanssapelaajalle.

 

Ottelun pituus

Virallisen ottelun kokonaispeliaika on 5 minuuttia. Kello käy, vaikka kiekko olisi ulkona kentältä. Aika mitataan virallisella PÖLY-CD:n 5 minuutin raidalla.

 

Aloitukset

Aloitukset tapahtuvat aina kentän keskipisteestä. Ottelun alkaessa kiekko on kentän keskipisteessä. Peli alkaa aloitusmerkistä. Ennen aloitusta on otettava kiekko / kiekot pois maalista.

Kilpailijalla on oikeus tehdä aloitus kun vastustaja on tehnyt maalin tai jos vastustaja on lyönyt kiekon yli laidan. Aloituksessa kiekko on pidettävä selvästi näkyvissä kentän keskipisteen kohdalla litteä puoli jäätä kohden, n. 2 cm keskushyökkääjien yläpuolella. Kiekko pudotetaan suoraan alaspäin. Keskushyökkääjien on ennen aloitusta oltava liikkumatta omilla kenttäpuoliskoilla. Jatkoajan kaikki aloitukset tekee puolueeton henkilö. Kaikissa aloituksissa on huomioitava, että vastustaja on valmis. Jos vastustaja tekee huonon aloituksen, on sinulla oikeus pyytää uusi aloitus. Pelikatkoksen* jälkeen tehdään aina aloitus tai jos toisella pelaajista on ollut selvästi kiekko hallussa, jatketaan peliä siltä paikalta, jossa kiekko oli ennen katkosta.

*) Pelikatkos: esim. maali irtoaa paikaltaan, pelaaja irtoaa tapistaan, vieras esine tulee pelikentälle tms. Jos ottelussa on tuomari, tekee hän kaikki aloitukset.

 

Maali

Maali hyväksytään vain, jos kiekko jää maalin sisälle. Maalin saa tehdä vasta kolmen (3) sekunnin kuluttua jokaisen aloituksen jälkeen. Jos kiekko kuitenkin on aloituksen jälkeen ollut koko ajan keskushyökkääjän ulottuvilla, ei keskushyökkääjällä saa tehdä maalia suoraan edes kolmen sekunnin jälkeen. Maali loppusummerin yhteydessä hylätään. Jos pelaaja tai maalivahti menee rikki maalin yhteydessä, maali hyväksytään.

 

Saarto

Jos kiekko pysähtyy maalinjalle, on oikeus käyttää saartosääntöä. Tämä tapahtuu siten, että ottelija, jonka maalin luona kiekko on, sanoo "saarto" tai "block". Jos maalivahti vahingossa lyö kiekon omaan maalin ennen kuin on "saarto/block" sanottu, maali hyväksytään. Saarron jälkeen peli jatkuu aloituksella. Saartanut pelaaja pudottaa kiekon (tai tuomari).

 

Huolimaton peli

Jos pelin aikana saa itselleen etua tai estää vastustajan peliä esim. ravistamalla tai tärisyttämällä peliä on vastustajalla oikeus pyytää aloitus ja vaatia pelaajalle varoitusta. Jos vastustaja on hävinnyt selvän kiekon hallussapidon on hänellä oikeus laittaa kiekko samaan paikkaan.

 

Kovat otteet

Kaikenlaiset taklaukset ja pyörähdykset ovat sallittuja. Sitä vastoin on kiellettyä vetää/työntää vipuja niin lujaa, että kenttä liikkuu tai peli siirtyy paikaltaan. Iskulyönti, jossa kaikin voimin työnnetään vivut eteenpäin, on siis kokonaan kielletty. Tällaisella lyönnillä saatu maali hylätään ja pelaaja saa varoituksen. Kaksi varoitusta johtaa hylkäämiseen. Pelaaja saa myös varoituksen, jos hän kovalla pelillä rikkoo pelikentän, metallitankoja tms. ja on korvausvelvollinen sekä voidaan määrätä porttikieltoon AKTI-liigan peleihin.

 

10§

Viiden sekunnin sääntö

Jokainen pelaaja saa pitää kiekkoa korkeintaan 5 sekuntia. Sen jälkeen täytyy kiekko syöttää tai laukaista. Ajanpeluuksi katsotaan myös toistuva edestakainen syöttäminen kahden pelaajan välillä. Näitä sääntöjä on kuitenkin vaikea kontrolloida ja siksi pelaajan, joka väittää vastustajan hidastelleen, on huomautettava tästä vastustajalle. Mikäli ajanpeluu jatkuu edelleen, on tästä huomautettava yhdistyksen hallitukselle. Jos hallitus on samaa mieltä, se antaa varoituksen pelaajalle. Sekuntien laskeminen ei kuitenkaan saa mennä liiallisuuksiin. Tärkeintä on, että kumpikin pelaaja yrittää koko ajan tehdä jotain rakentavaa ja viedä peliä eteenpäin.

 

11§

Luistinlaukaussääntö

Pelaaja saa tehdä maalin jaloilla seuraavissa tapauksissa:

-- Laukauksella liikkuvasta kiekosta "Vapaalla" (oikealla) jalalla saa sen lisäksi tehdä maalin myös pysähtyneestä kiekosta jos jalkaa käytetään mailana, eli pelaajaa kiertämällä (eikä siis työntämällä).

-- Laukaus suoraan maaliin tai maalivahdin kautta maaliin ei ole sallittua pysähtyneestä kiekosta työntämällä pelaajan jalalla. Työnnöllä tarkoitetaan, että koko pelaaja liikkuu pelin pituussuunnassa tarkoituksella työntää kiekkoa. Jos kiekko tällaisen laukauksen jälkeen sitävastoin selvästi muuttaa suuntaa reunasta tai omasta pelaajasta (esim. pelkkä ohjaus keskushyökkääjällä ei riitä) ja menee maalin, maali hyväksytään.

Poikkeus: Ensimmäisellä kosketuksella, saa tehdä maalin, jos kiekko työnnetään jalalla maaliin täsmälleen siitä paikasta mihin se on toisesta pelaajasta tullessaan pysähtynyt, maali hyväksytään, edellyttäen ettei pelaaja ole koskenut kiekkoon ennen laukausta.

 

12§

Sääntöriita

Jos kilpailijat eivät pysty sopimaan pelin aikana jostain, voi sanoa "sääntöriita" vastustajalle. Tapaus otetaan puheenaiheeksi ottelun jälkeen, jos on tarvetta ja ratkaistaan herrasmiesten kesken - tarvittaessa otetaan yhdistyksen hallitus apuun.

 

13§

Ottelun keskeytys

Ottelu keskeytetään myöhempää uusintaa varten, jos toinen kilpailijoista loukkaantuu niin ettei peliä voida jatkaa heti (max. 5 min kuluessa) tai jos peli hajoaa niin, ettei sitä pystytä heti korjaamaan tai vaihtamaan uuteen peliin.

 

14§

Uusintaottelu

Ottelun uusiutuessa keskeytyksen takia pitävät pelaajat tekemänsä maalit.

 

15§

Ajanpeluu

Jatkuva tahallinen kiekon pois laukaisu pelikentältä on kielletty kuten myös muukin moraaliton ajanpeluu.

 

16§

Kirppusääntö

Maalia ei saa tehdä suoraan* kummallakaan puolustajalla tai maalivahdilla, jos pysähtyneestä kiekosta painaa kiekon maalikehikkoa vastaan ja ampuu maaliin, sama koskee jos puolustaja(t) (vasen/oikea) painaa kiekon maalivahtia vastaan.

*) Jos ampuu laidan kautta maaliin, maali hyväksytään, tai jos oman puolen pelaaja selvästi muuttaa kiekon suuntaa, maali hyväksytään. Esim. pelkkä keskusmiehen ohjaus ei riitä.

 

17§

Pelijärjestelmä

Peli-illan eli turnauksen järjestäjän on pyrittävä saamaan pelit pelatuksi alle kahteen ja puoleen tuntiin sisältäen playoffsit. Kullekin pelaajalle tulisi saada 12-16 ottelua.

Jos pelaajia on paikalla 2-5, pelataan kolminkertainen sarja kaikki kaikkia vastaan.

Jos pelaajia on paikalla 6-9, pelataan kaksinkertainen sarja kaikki kaikkia vastaan.

Jos pelaajia on paikalla 10-17 pelataan yksinkertainen sarja kaikki kaikkia vastaan.

Jos pelaajia on 18 tai enemmän jakaannutaan kahteen alkulohkoon ja noudatetaan yllä olevia periaatteita muodostettuihin pienempiin ryhmiin.

Yli 35 pelaajan tilanteessa nämä säännöt eivät enää päde vaan järjestelyvalta annetaan peli-illan pitäjälle.

Runkosarjan päätyttyä neljä parasta pelaajaa ottelevat playoffsit paras kolmesta menetelmällä siten, että välierissä runkosarjan ensimmäinen kohtaa neljännen ja toinen kolmannen. Voittajat pelaavat paras kolmesta finaalin. Pronssiottelua ei pelata vaan kolmas sija menee runkosarjassa paremmin sijoittuneelle välierähäviäjälle.

Runkosarjan päätteeksi pelataan myös sijoitusottelut siten, että viides kohtaa kuudennnen, seitsemäs kahdeksannen, jne. Sijoitusottelut ovat kerrasta poikki pelejä.

Jos runkosarja on jouduttu jakamaan kahteen lohkoon pääsevät playoffeihin kummankin lohkon kaksi parasta siten, että A1 ja B2 sekä B1 ja A2 kohtaavat ja voittajat jatkavat finaaliin. Nyt pelataan myös pronssiottelu, joka on kerrasta poikki. Sijoitusotteluissa kohtaavat lohkokolmoset, lohkoneloset, jne.

Pelaajia tulee kierrättää pöydillä siten, että mahdollsimman vähän pelejä tulee samalle pöydälle ts. pelaaja ei pelaa samalla paikalla koko iltaa.

 

18§

Rankingpisteytys

Rankingturnauksista jaetaan pisteitä sijoituksen mukaan seuraavasti:

     1.  50 p     6.  24 p     11.  10 p
     2.  43 p     7.  21 p     12.   8 p
     3.  37 p     8.  18 p     13.   6 p
     4.  32 p     9.  15 p     14.   4 p
     5.  28 p    10.  12 p     15.   2 p

Sijat 16.+ saavat aina yhden pisteen osallistumisesta.

Kauden lopulliseen rankingiin lasketaan tietty osuus (esim. 2/3 tai 5/8) pidetyistä turnauksista siten, että jos on käynyt useammassa jätetään laskuista pois huonoimmat tulokset.

Pisteiden mennessä kauden lopussa tasan ratkaisee osuus + yhden kisan tulos, sitten osuus + kahden kisan tulos, jne. Pisteiden ollessa tasan kaikki kisat laskettuina ratkaisee korkein yksittäinen sijoitus, sitten AKTI-pistekeskiarvo ja lopulta keskinäinen uusintasarja paras viidestä menetelmällä.

 

19§

Osallistumismaksu

Osallistumismaksusta päättää yhdistyksen hallitus. Suosituksena on 10 mk. Peli-illan järjestäjä pelaa maksutta.

 

20§

Pelikausi

Pelikausi kestää yhden lukukauden. AKTI:ssa pelataan syys- ja kevätsarjat. Sarja kestää 6-10 osaottelua, joiden tuloksista lasketaan pelaajan lopulliseen rankingiin paras osuus (esim. 5/8), joka on erikseen määrätty kohdassa §18.

 

21§

Playoffsit

Rankingin kuusi parasta pääsevät kauden lopuksi playoff-turnaukseen. Kaikki playoff-otteluparit ratkaisevat paremmuutensa paras seitsemästä menetelmällä. Puolivälierissä kohtaavat rankingkolmonen ja kuutonen sekä nelonen ja viitonen. Näiden otteluiden voittajat jatkavat välieriin. Pudonneiden sijoitus päätellään runkosarjan perusteella. Korkeammalla ollut sijoittuu viidenneksi.

Runkosarjan ykkönen kohtaa puolivälieristä jatkoonmenneistä huonommin runkosarjassa sijoittuneen ja sarjakakkonen paremman. Voittajat jatkavat kauden finaaliin. Pronnsi jaetaan runkosarjan sijoitusten perusteella. Korkeammalla runkosarjassa ollut välierähäviäjä saa pronssin.

Playoffsien voittaja voittaa kevät- tai syysmestaruuden ja on oikeutettu pitämään pokaalia kotonaan seuraavan playoff-turnauksen alkuun saakka.

Playoffsit päättyvät palkintojen jakoon yhdistyksen kauden päättäjäissaunaillassa.

Playoffsit saatetaan pelata tietyin edellytyksin myös kahdeksanhenkisinä. Jos pelikäyntejä kaudella on ollut yli 80, niin silloin pelataan kahdeksan (8) hengen playoffsit.

Tällöin pelataan otteluparit 1-8, 2-7, 3-6 ja 4-5. Voittajat jatkavat, häviäjät sijoitetaan liigan runkosarjan mukaan.

Välierissä kohtaavat runkosarjan paras ja huonoin puolivälierävoittaja, sekä ne kaksi muuta. Häviäjistä liigan runkosarjassa paremmin menestynyt saa pronssia. Voittajat finaaliin.

 

22§

Mainitsemattomat säännöt

Yhdistyksen hallitus voi päättää sääntölisäyksistä vaikka samantien, mikäli näin pystytään ratkaisemaan selvä, mutta säännöissä mainitsematon, epäselvä tai väärin määritelty asia. Hallitus rakaisee myös muut AKTI-liigaa koskevat kysymykset ja riidat.

Hallituksen päätöksestä voi valittaa. Jos valitus saa neljän muun jäsenen tuen käsitellään asia mahdollisimman pian kokoonkutsuttavassa yhdistyksen hallituksen ylimääräisessä kokouksessa. Valitus on jätettävä kirjallisena. Lopullinen tulos astuu voimaan valituksen käsittelyn jälkeen.

 

23§

Naisten sarja

Liigan lopullisessa rankingissa parhaiten sijoittuneet neljä naista pelaavat naisten välierät ja finaalin paras viidestä menetelmällä yllä olevien avoimen sarjan sääntöjen hengen mukaisesti.

 

24§

Juniorisarja

Yliopistomaailmassa ei pelata junnusarjaa. Se siitä.

 

25§

Rookie- ja fuxi-sarjat

Yhdistyksen toiminnassa muistetaan huomioida myös parhaat tulokkaat. Rookie-palkinnon (tai kunniamaininnan) saa parhaiten rankingissa sijoittunut kauden tulokas, jonka pistekeskiarvo SPJKL:n turnauksissa ei ole yli 5.

Fuxi-sarjassa palkitaan eniten syys- ja kevätkaudella fuxi-vuotenaan turnauksissa käynyt pelaaja. Käyntien mennessä tasan ratkaisee kevään rankingsijoitus. Fuxi-sarjan voittaja palkitaan mallasjuomalla.

Hallituksen jäsenet eivät voi voittaa tässä pykälässä mainittuja palkintoja.

 

26§

Teekkarisarja

Vaikka yhdistys pyörii Helsingin yliopiston yhteydessä emme me mitenkään väheksy polyteknikkoja. Kauden paras teekkari palkitaan kunniakirjalla, jonka näppärä tupsulakki voi printata ja täyttää itse.

 

27§

Palkinnot

Kauden päätteeksi jaetaan palkintoja rahavarojen niin salliessa. Palkintojen tulee kuitenkin olla arvoltaan vähäisiä.

 

28§

Harjoittelusta

Harjoittelu on kiellettyä!

Pelaajan suoritus AKTI-liigassa voidaan mitätöidä juryn päätöksellä mikäli ilmenee, että kyseinen pelaaja on harjoitellut viimeisten 300 tunnin aikana ennen AKTIa.

Lämmittelyä ja pelailua ei kuitenkaan lasketa harjoitteluksi.

 

Vakuudeksi

Timo Toivonen

 


| KALENTERI | TULOKSET | TOIMINTA | GALLERIA | HISTORIA | YHDISTYS | ETUSIVU |